Współcześnie coraz większym problemem zarówno dla diagnostów, terapeutów jak i dla profilaktyków są „uzależnienia behawioralne”. O patologicznym używaniu komputera i Internetu można mówić w przypadku, gdy mamy do czynienia z intensywnym korzystaniem z tego medium (70-80% czasu wolnego), upośledzeniem kontroli zwłaszcza czasu spędzanego przed komputerem, szukaniem społecznego uznania poprzez korzystanie z komputera, co może prowadzić do izolacji społecznej w normalnych kontaktach (upośledzenie zdolności interpersonalnych w świecie realnym), czy nawet imersji czyli zatraceniu się w świecie wirtualnym i braku umiejętności rozgraniczenia go ze światem realnym. Konsekwencje wynikające z takich zachowań mogą być zarówno somatyczne (nadwaga, problemy z kręgosłupem, problemy z oczami), psychiczne (depresja, fobie społeczne) oraz społeczne.
Projekt zakłada przeprowadzenie w szkole dużego mitingu z uczniami, podczas którego wprowadzona zostaje gra planszowa jako sposób na spędzenie wolnego czasu poza światem wirtualnym oraz pokazane zostają sposoby na racjonalne i bezpieczne korzystanie z komputera i Intrnetu.
Integralną częścią projektu są spotkania z wychowawcami i nauczycielami oraz rodzicami uczniów, w czasie których zwrócona zostaje uwaga na zagrożenia związane z komputerami i Internetem oraz jak rozpoznawać sygnały ostrzegawcze o podnoszącym się ryzyku uzależnienia. Pokazane zostaną również sposoby na aktywizację młodych ludzi, którzy przedkładają świat wirtualny i relacje tam nawiązane nad związki zawierane w świecie realnym.
Podczas spotkań z każdą z grup (uczniowie, rodzice, wychowawcy i nauczyciele) przeprowadzone zostaną ankiety ewaluacyjne połączone z badaniem poziomu zagrożeń w danej szkole i społeczności.
W naszym gimnazjum spotkanie w ramach programu odbędzie się 08.06.2015r. (poniedziałek).