• Brak komentarzy do wyświetlenia.

Myślenie wizualne i sketchnoting w szkole

Jak tworzyć notatki wspomagające zapamiętywanie?

Tego uczą się nasi uczniowie na lekcjach techniki poznając zasady myślenia wizualnego i sketchnotingu.
Zapoznają się z technikami szybkiego i prostego rysowania oraz dowiadują się jak wykorzystać prosty rysunek w codziennej nauce. Poznają również zasady rysowania nagłówków i ikon.
Wszyscy przy tym dobrze się bawią i korzystają z pokładów swojej kreatywności.

 

Praktyka dyktowania gotowych formułek do notowania przez uczniów, często pozbawiona refleksji i
zrozumienia treści, wciąż jest powszechnie stosowana w dzisiejszej edukacji.
Linearnie uporządkowane notatki nie tylko nie zachęcają do aktywności, lecz wręcz przeciwnie,
prowadzą do spadku koncentracji i motywacji uczniów, w efekcie negatywnie wpływając na proces nauki.
Proces wizualizacji informacji sprzyja lepszemu zrozumieniu i trwałemu zapamiętaniu treści,
umożliwiając jednocześnie efektywne rozwiązywanie problemów i skuteczne dzielenie się pomysłami.
Biorąc pod uwagę neurobiologiczne uwarunkowania funkcjonowania ludzkiego mózgu oraz preferencje
dotyczące sposobów przyswajania informacji, proces sporządzania notatek powinien być wielozmysłowy i aktywizujący.
Aktywne notowanie powinno opierać się na wykorzystaniu obrazów, symboli, kolorów i powiązań,
co umożliwi trwałe scalenie nowych treści z wcześniej zdobytymi informacjami. Twórcze notatki tego rodzaju stanowią autonomiczne wyrażenie
myśli oraz aktywne podsumowanie przyswajanej wiedzy. Istotnym elementem tego typu wizualnych zapisów
są piktogramy. Współcześnie najbardziej rozpowszechnionymi formami notatek graficznych są mapy myśli
oraz tzw. sketchnoting (powszechnie określane jako sketchnotki lub rysnotki).
Sketchnoting jest praktyką polegającą na tworzeniu notatek za pomocą elementów szkicu, ,,bazgrolenia”
oraz rysunku, co stanowi integralną część szerszego procesu znanego jako myślenie wizualne. Określenie
to pochodzi od angielskiego słowa „sketch”, oznaczającego szkic, oraz „noting”, oznaczającego notowanie. Jest to proces generowania notatek, które łączą w sobie aspekty zarówno szkicu, jak i tradycyjnych notacji, aby wspierać rozwój myślenia wizualnego.

Komentowanie jest wyłączone.