Golden Five” jest efektem 3-letniego międzynarodowego projektu Socrates/Comenius 2.1 zrealizowanego i sfinansowanego w ramach Europejskiej Strategii na rzecz Integracji Społecznej. Program ten realizowany jest nie tylko w Polsce, ale również znany jest wśród społeczności szkolnych innych państw, m.in. Włoch, Norwegii, Belgii i Hiszpanii.
Szkoły II stopnia we wszystkich krajach uznawane są za najtrudniejsze – i dla uczniów i dla nauczycieli. Dlaczego?
- Na tym etapie najczęściej dochodzi do załamania kariery szkolnej;
- Wzrasta liczba uczniów podejmujących zachowania ryzykowne (okres inicjacji);
- Nauczyciele tych szkół wyrażają przekonanie, iż ich wpływ na nastolatków jest bardzo niewielki lub żaden;
- W pierwszej klasie w szkołach II stopnia trudności adaptacyjne ujawnia 20 – 25% uczniów.
Ponadto obserwuje się u uczniów pod koniec I klasy gimnazjum pewne problemy:
(poziom zewnętrzny/zachowania):
- Spadek aktywności i motywacji do nauki;
- Spadek zainteresowań;
- Zachowania agresywne;
- Sięganie po substancje psychoaktywne;
- Izolowanie się od rówieśników;
- Wagary, porzucenie szkoły;
- Inne zachowania dysfunkcyjne (ryzykowne).
Problemy przeżywane przez uczniów (poziom wewnętrzny):
- Obniżenie poczucia własnej kompetencji/samooceny (czują się głupsi i gorsi od rówieśników);
- Spadek koncentracji uwagi;
- Obniżenie nastroju, uczucie pustki i nudy;
- Poczucie bezradności i osamotnienia;
- Lęk i niepokój, obawa przed ośmieszeniem się;
- Złość, żal;
- Dolegliwości somatyczne: bóle głowy, bóle brzucha.
Autorami Projektu i Programu są m.in.: Maria Jose’ Lera – Wydział Psychologii Rozwojowej i Edukacyjnej Uniwersytetu w Sewilli, Hiszpania (europejski koordynator);
Joanna Szymańska – Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, obecnie
ORE, Warszawa, Polska (krajowy koordynator);
Program skierowany jest do nauczycieli uczący w gimnazjach, zwłaszcza wychowawców; a docelowo do uczniów tych szkół, szczególnie z klas pierwszych.
Cel ogólny:
- Wspieranie procesu adaptacji uczniów w gimnazjum:
Stworzenie modelu nauczania i wychowania wspomagającego osiągnięcia szkolne i rozwój osobisty uczniów, zwłaszcza zagrożonych wykluczeniem.
Cele szczegółowe:
- Wzmocnienie integracji klasy;
- Dostarczenie nauczycielowi narzędzi/umiejętności radzenia sobie ze zróżnicowaniem w klasie;
- Poprawa klimatu klasy, co powinno przyczynić się do polepszenia frekwencji, budowania więzi ze szkołą, osiągania przez uczniów lepszych wyników w nauce oraz w zakresie umiejętności życiowych, poprawy relacji interpersonalnych.
Obszary Programu Golden 5:
- Relacje nauczyciela z uczniami.
- Współpraca z rodzicami.
- Zarządzanie klasą.
- Nauczanie zindywidualizowane.
- Klimat klasy.
Wyniki ewaluacji pilotażowej realizacji programu w 5 krajach ukazały statystycznie istotne pozytywne zmiany ilościowe zaobserwowano w zakresie:
- Samooceny uczniów,
- Postaw wobec szkoły i nauki,
- Ocen z przedmiotów nauczania.
Liczymy, że i w naszym gimnazjum realizacja programu przyniesie zamierzone skutki. Nauczyciele i wychowawcy są już po wstępnych szkoleniach, które przeprowadziła pani dr I. Dudzik-Garstka z MCDN. Rozpoczęliśmy wdrażanie programu, z naciskiem na klasy pierwsze.
Przygotowała: mgr Monika Rabe