zapoznanie uczniów z przebiegiem Powstania Warszawskiego,
przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty,
zachęcenie do czytania
Cele szczegółowe
rozwijanie wiedzy historycznej dotyczącej Powstania Warszawskiego,
budowanie tożsamości narodowej uczniów, rozbudzanie uczuć patriotycznych,
ukazanie wpływu wojny na losy powstańców, cywilów i dzieci,
poznanie życiorysów Powstańców,
zapoznanie uczniów z materiałami źródłowymi (filmy, zdjęcia, ilustracje, teksty literackie),
uświadomienie młodzieży konieczności kształtowania świadomości narodowej i postaw patriotycznych,
uświadomienie konieczności dbania o pokój na świecie,
poznanie lektur obowiązkowych,
rozwijanie kompetencji
Spodziewane efekty
W wyniku realizacji programu uczeń:
zapamięta treść lektur obowiązkowych i uzupełniających,
będzie posiadał szeroką wiedzę dotyczącą Powstania Warszawskiego i II wojny światowej,
będzie potrafił powiązać elementy świata przedstawionego utworu z właściwym tytułem i autorem;
będzie wiedział, jakie dzieła literackie powiązać z motywami wojny, pokoju, walki,
będzie umiał argumentować, wyciągać wnioski i formułować opinie,
poszerzy zasób słownictwa,
poćwiczy technikę pisania różnych form wypowiedzi w powiązaniu z lekturami szkolnymi,
rozwinie kompetencje
Opis innowacji
Treści, które zostaną omówione na lekcjach historii i języka polskiego:
1. Geneza Powstania Warszawskiego
2. Przebieg Powstania Warszawskiego
3. Powstańcze symbole i ich znaczenie
4. Codzienność w czasie powstania (żywność, zdrowie i higiena)
5. Życie cywilów podczas powstania
6. Odwaga i heroizm powstańców – analiza życiorysów wybranych postaci
7. Krzysztof Kamil Baczyński – poeta walczącej stolicy
8. Powstanie Warszawskie w popkulturze – moda czy nowoczesny sposób przekazywania wiedzy?
9. Powstanie Warszawskie a współczesna Warszawa – pomniki, muzea, miejsca pamięci
10. Dlaczego powinniśmy pamiętać o Powstańcach?
11. Lekcje historii dla współczesnych: Jakie wartości są w życiu ważne? Jak nie dopuścić do kolejnej wojny?
12. Wpływ Powstania Warszawskiego na tożsamość narodową Polaków
Lektury:
Pamiętnik z powstania warszawskiego – Miron Białoszewski
Dziewczyny z Powstania – Anna Herbich-Zychowicz
Metody pracy:
zastosowanie TiK,
zastosowanie metody projektu,
utrwalenie z uczniami wybranej formy wypowiedzi,
zorganizowanie z uczniami zbiórki pieniędzy na rzecz Powstańców oraz wpłacenie ich do skarbonki wspierającej kampanię BohaterON: https://zrzutka.pl/bohateron/s/powstancy44pamietamy