Cele innowacji pedagogicznej
Cele ogólne
-
zapoznanie uczniów z przebiegiem Powstania Warszawskiego,
-
przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty,
-
zachęcenie do czytania
Cele szczegółowe
-
rozwijanie wiedzy historycznej dotyczącej Powstania Warszawskiego,
-
budowanie tożsamości narodowej uczniów, rozbudzanie uczuć patriotycznych,
-
ukazanie wpływu wojny na losy powstańców, cywilów i dzieci,
-
poznanie życiorysów Powstańców,
-
zapoznanie uczniów z materiałami źródłowymi (filmy, zdjęcia, ilustracje, teksty literackie),
-
uświadomienie młodzieży konieczności kształtowania świadomości narodowej i postaw patriotycznych,
-
uświadomienie konieczności dbania o pokój na świecie,
-
poznanie lektur obowiązkowych,
-
rozwijanie kompetencji
Spodziewane efekty
W wyniku realizacji programu uczeń:
-
zapamięta treść lektur obowiązkowych i uzupełniających,
-
będzie posiadał szeroką wiedzę dotyczącą Powstania Warszawskiego i II wojny światowej,
-
będzie potrafił powiązać elementy świata przedstawionego utworu z właściwym tytułem i autorem;
-
będzie wiedział, jakie dzieła literackie powiązać z motywami wojny, pokoju, walki,
-
będzie umiał argumentować, wyciągać wnioski i formułować opinie,
-
poszerzy zasób słownictwa,
-
poćwiczy technikę pisania różnych form wypowiedzi w powiązaniu z lekturami szkolnymi,
-
rozwinie kompetencje
Opis innowacji
Treści, które zostaną omówione na lekcjach historii i języka polskiego:
1. Geneza Powstania Warszawskiego
2. Przebieg Powstania Warszawskiego
3. Powstańcze symbole i ich znaczenie
4. Codzienność w czasie powstania (żywność, zdrowie i higiena)
5. Życie cywilów podczas powstania
6. Odwaga i heroizm powstańców – analiza życiorysów wybranych postaci
7. Krzysztof Kamil Baczyński – poeta walczącej stolicy
8. Powstanie Warszawskie w popkulturze – moda czy nowoczesny sposób przekazywania wiedzy?
9. Powstanie Warszawskie a współczesna Warszawa – pomniki, muzea, miejsca pamięci
10. Dlaczego powinniśmy pamiętać o Powstańcach?
11. Lekcje historii dla współczesnych: Jakie wartości są w życiu ważne? Jak nie dopuścić do kolejnej wojny?
12. Wpływ Powstania Warszawskiego na tożsamość narodową Polaków
Lektury:
-
Pamiętnik z powstania warszawskiego – Miron Białoszewski
-
Dziewczyny z Powstania – Anna Herbich-Zychowicz
Metody pracy:
-
zastosowanie TiK,
-
zastosowanie metody projektu,
-
utrwalenie z uczniami wybranej formy wypowiedzi,
-
zorganizowanie z uczniami zbiórki pieniędzy na rzecz Powstańców oraz wpłacenie ich do skarbonki wspierającej kampanię BohaterON: https://zrzutka.pl/bohateron/s/powstancy44pamietamy