Zajęcia czytelnicze klasy 1-3
Światowy Dzień Ziemi (cykl zajęć)
To dobry czas na przypomnienie, co należy robić, żeby Ziemia odetchnęła z ulgą
i podziękowała nam z uśmiechem. Na początek 15 minut dzisiejszych wiadomości ze sławnej stacji telewizyjnej TV Żyrafa. Oddaję głos korespondentowi:
https://www.youtube.com/watch?v=akRWU9EZXKs
I już wiemy wszystko, przyszłość planety w naszych rękach. Ale czy warto tak bardzo się starać i robić tyle skomplikowanych rzeczy? Może przekona nas ten filmik? Zerknijmy, jak prezentuje się nasza planeta:
https://www.cda.pl/video/219862350
Warto? Od czego zaczniemy? Rozejrzyjcie się wokół siebie, czy widzicie coś, co można zmienić? Może zróbcie listę spraw, które trzeba zmienić? Co to może być? Może trzeba przypomnieć mamie, żeby wzięła do sklepu wielorazową torbę? Może trzeba pamiętać, żeby zakręcać kran z wodą, gdy np. myjesz zęby? Te wszystkie małe kroczki prowadzą do jednego – któregoś dnia Ziemia nam podziękuje. Czy powie: dziękuję? Jak myślisz, w jaki sposób planeta ci podziękuje?
Podam wam jeden przykład takiego podziękowania, które jest prawdziwym cudem. W 2019 roku ktoś podpalił wspaniały dąb, który ma 600 lat. Dąb nazywa się na cześć władcy polskiego Mieszko I. Nikt nie wierzył, że drzewo się odrodzi, ale nadeszła wiosna i Mieszko wypuścił zielone liście. Jak nie wierzycie popatrzcie:
https://warszawa.naszemiasto.pl/mieszko-i-wypuscil-zielone-liscie-mimo-podpalenia-600/ar/c1-7662447?utm_source=facebook.com&utm_medium=dzieje_sie_w_warszawie&utm_content=ekologia&utm_campaign=mieszko-i-wypuscil-zielone-liscie-mimo-podpalenia-600letnie&fbclid=IwAR05KWSuhOJHZrT0HqaC1nTzhFJjzwnShp5jO3LLun4gxIkTQzbfLC4-lb4
Na koniec krótki wierszyk o ekologii i mądrej sowie
Co to jest ekologia? D. Klimkiewicz, W. Drabik
Ekologia – mądre słowo
a co znaczy – powiedz sowo?
Sowa chwilę pomyślała
I odpowiedź taką dała:
„To nauka o zwierzakach,
lasach, rzekach, ludziach, ptakach.
Mówiąc, krótko w paru zdaniach
O wzajemnych powiązaniach.
Między nami, bo to wszystko
To jest nasze środowisko.
Masz je chronić i szanować”
– powiedziała mądra sowa…
Proponuję zrobić pracę plastyczną związaną z tematem, jednocześnie będącą przypominajką o rzeczach, które mogą wyleczyć naszą planetą Ziemią. Trzeba zrobić z grubszego papieru lub usztywnioną mapę ziemi (globu), a następnie pod nią na sznureczkach, nitkach lub w inny sposób zawiesić rzeczy, które mogą ją wyleczyć.
W załączniku zamieściłam 2 zdjęcia właśnie takiej pracy. Przy planecie wiszą kosze na śmieci (aby pamiętać o ich segregacji), drzewko (aby szanować zieleń), siatka na zakupy (aby nie kupować do sklepu jednorazówek), kropla wody (aby ją oszczędzać), szklany słoik (aby pamiętać o wielorazowych opakowaniach).
To jest przykład, dziecięce pomysły przypominajek mogą być inne.
Segregujemy śmieci!
Wiem, że każde dziecko ma już wiedzę na ten temat i wie, do czego służą kolorowe śmietniki na odpady. Dziś obejrzymy kilka bajek ekologicznych, posłuchamy eksperta, nauczymy się trudnego słowa – recykling oraz posłuchamy fajnych piosenek. Trochę powtórzymy, trochę nowości.
Zaczniemy od bajki o śmietniku, który prosi o pomoc, bo wrzucają do niego wszystkie śmieci „jak leci” i mocno się roztył (film trwa około 8 minut):
https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
Druga bajka ekologiczna pt.”Inżynierka wilczyca” pokazuje jak zwierzęta leśne dbają o swój las (około 6 minut)
https://www.youtube.com/watch?v=RtvakFSCE9I
„Edka porady, jak wykorzystać odpady” to trzeci filmik, który odkrywa tajemnicę – co się dzieje z odpadami, gdy zabierze je śmieciarka? Czy słowo recykling jest magicznym zaklęciem? (około 4 minut)
https://www.youtube.com/watch?v=KncImAMfo-Q
Czas na podsumowanie przez eksperta, bo jest jeszcze wiele pytań na które nie znamy odpowiedzi. Ile każdy z nas wytwarza śmieci? Jak długo „żyje” porzucona plastikowa butelka? Ten filmik to kopalnia wiedzy o śmieciach. (około 4 minut)
https://www.youtube.com/watch?v=nM0mH4FU0iE
Czas na relaks, czyli posłuchajcie wesołych piosenek związanych z tym tematem. W ostatniej z nich znajdziecie odpowiedź na pytanie: Jakimi dziećmi jesteście?
https://www.youtube.com/watch?v=yOj4CN1n-Z8
https://www.youtube.com/watch?v=5rGQMKQYBzk
kontynuuję temat segregacji śmieci, tym razem w praktyce. Mam dwie propozycje:
- Gra-zabawa: Żarłoczne śmietniki (trzeba wydrukować i to w kolorze – 8 stron)
Zabawa polega na karmieniu śmietników odpowiednimi śmieciami. Zadaniem dziecka jest wyciąć śmietniki, ich buzie i różne rodzaje śmieci. Można śmietniki nakleić na kartoniki, wtedy śmieci będą wpadały przez otwarte usta do środka.
Plan B: Można zrobić śmietniki z pojemników plastikowych i oznaczyć oraz wrzucać „czyste śmieci”
Materiały do druku znajdują się w załączniku (pobierz) na stronie:
https://www.dzieckiembadz.pl/2020/04/zaroczne-smietniki-gra-do-druku.html?fbclid=IwAR2p8kCn6ytrIf6C6bKtfntiPbzlU7YHlD3CYQs3BwB3kcNHNeHfDz5iLdE
- Wykonanie plakatu zachęcającego do segregacji śmieci inne osoby, które może nie są do tego przekonane lub zbyt leniwe.
Jeżeli nie brak wam odwagi zachęcam do wywieszenia plakatu np. na tablicy na klatce schodowej, na tablicy na przystanku autobusowym, na tablicy ogłoszeń lub w pobliżu śmietników. Oczywiście za zgodą i z pomocą rodziców.
Temat przewodni – rolka z papieru:)
Propozycja plastyczna dla być może znudzonych „młodych ludzi” z wykorzystaniem rolek od papieru toaletowego, który … stał się jednym z tematów przewodnich kwarantanny, więc prawdopodobnie jest dostępny. Temat dowolny, pomysły nieograniczone. Można pomagać dzieciom lub zachęcić do aktywności
- Majowe święta narodowe
przygotowujemy się do obchodów świąt narodowych w maju. Poznajmy wiec początki naszego narodu w legendzie o Lechu, Czechu i Rusie oraz białym orle, który stał się symbolem narodowym.
Film trwa 8 minut:
https://www.youtube.com/watch?v=yMWBZkLlaa0
Po obejrzeniu filmiku, spróbujmy odpowiedzieć na pytania:
- Kim byli Słowianie i skąd się wzięła ta nazwa?
- Kto wskazał Lechitom miejsce na założenie osady?
- Jak nazywa się ta pierwsza osada Lechitów i dlaczego?
Jak zawsze czekam na odpowiedzi i pozdrawiam,
Mam nadzieję, że pracujecie nad flagami Polski, którymi ozdobicie swoje domy i mieszkania w dniach 1-3 maja. Dziś porozmawiamy o trudnym słowie – patriota.
Posłuchajcie na początek, co dzieci mówią o patriotyzmie i Polsce – trochę humorystycznie:
https://www.youtube.com/watch?v=o36bTBTnjnA
Słyszeliście zapewne o wielkich polskich patriotach, którzy walczyli za ojczyznę w czasie wojen, w czasie pokoju dbali o nasz kraj. Działo się tak dlatego, że bardzo kochali Polskę, a jak się kogoś bardzo kocha to się o niego dba, troszczy, a nawet martwi, jak powiedział jeden z chłopców z filmu. Bo patriotyzm to właśnie miłość do ojczyzny, a więc patriota, to człowiek, który kocha swój kraj.
No dobrze, ale jak wy możecie pokazać, że jesteście patriotami? Odpowiecie na nie bez trudu, po wysłuchaniu piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo
Już rozumiecie, jak być małym patriotą i nie tylko od święta? Każdy z was może nim być.
Tematyka związana z koronawirusem
Temat: Sposób na oswojenie wirusa
Czy rozmawiacie Państwo ze swoimi dziećmi o koronawirusie? Na pewno dzieci są świadkami rozmów między dorosłymi oraz słuchają wiadomości telewizyjnych. Jeżeli jednak szukacie Państwo materiałów, które pomogłyby dzieciom zrozumieć, dlaczego ich życie tak bardzo się zmieniło, a jednocześnie miałyby charakter terapeutyczny i uspokajający
i byłby opracowane dla dzieci, to zapraszam do przeglądu mojej oferty:
- „Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie” Dorota Bródka
Bajka jest dostępna w formie audio poniżej w linku lub do czytania w formacie PDF w załączniku
http://dorotabrodka.pl/bajka-o-krolu-wirusie-i-dobrej-kwarantannie-audiobook/
- „Zgrywisia, zaklęcie i zabawa w śpiewanego” Maria Maruszczyk
Bajka dostępna jest w linku z grafiką na you tube
https://www.youtube.com/watch?v=x1YbDDpMXb8&feature=youtu.be
- „O Wielkiej Orkiestrze Antykoronowirusowej Pomocy” Lidia Ippoldt
Bajka w formacie pdf w załączniku
- „Wirusobajka” Anna Jaworska
audiobook w linku na you tube
https://www.youtube.com/watch?v=SateBIBazlw&feature=youtu.be
- Temat: Roksana Jędrzejewska-Wróbel zna sposoby na wirusa
Zachęcam do obejrzenia filmiku ze spotkania z pisarką dla dzieci Roksaną Jędrzejewską-Wróbel. Uczniowie klas 2 i 3 znają już książki tej pisarki z naszej biblioteki: „Królewnę”
i „Kamienicę” oraz część uczniów była na spotkaniu z autorką w Galerii Książki.
Pani Jędrzejewska jest wspaniałą pisarką i rewelacyjną gawędziarką, o czym możemy przekonać się ze spotkania w sieci. Stworzyła na potrzeby spotkania „Apteczkę z wirusem, trudnymi uczuciami i nie tylko” i wykorzystując postać ryjówki Florki z serii swoich książeczek, aby pomóc dzieciom w czasie kwarantanny. Florka przygląda się światu i zadaje wiele trudnych pytań, próbuje uspokoić swoje myśli i na różne sposoby radzi sobie z problemami. Jednocześnie jej przygody są bardzo zabawne, czasem rozbrajające, a dodając do tego komentarze pisarki, całość działa bardzo, bardzo optymistycznie. Dziś miałam okazję przekonać się o tym osobiście 🙂
Na ten czas pisarka radzi dzieciom stosowanie wesołych powitań i pożegnań z domownikami na dzień dobry i dobranoc. Gdy dziecko nie potrafi otwarcie o coś spytać rodzica – proponuje napisanie do niego listu w tej sprawie, bo jak coś nas niepokoi, to musimy ten niepokój wyciągnąć za uszy na wierzch. Florka zrobiła nawet torbę na złość i jak ta złość ją ogarniała, to wywrzeszczała wszystko w torbę. Pisarka radzi też ziewanie jako sposób na rozluźnienie mięśni twarzy, ćwiczenie śmiesznego czytania, szczególnie, gdy dopada nas „za dużo myśli”, polega to na głośnym czytaniu z językiem zahaczonym o górne przednie zęby.
Bardzo polecam obejrzenie filmiku ze spotkania, trwa około 50 minut, więc można go podzielić na części. Polecam i dzieciom i Państwu, bo jest to potężna dawna kultury, optymizmu i humoru.
Filmik został nakręcony w ramach akcji „Ul z książkami przedstawia czyli dobranocka Unii Literackiej”. Aby obejrzeć filmik, należy się zalogować do facebooka:
https://www.facebook.com/roksanajw/videos/10220972945140657
W dzisiejszym filmiku-spotkaniu z pisarką Roksaną Jędrzejewską-Wróbel padła z jej strony propozycja prowadzenia przez dzieci kroniki kwarantanny. Mamy wszyscy nadzieję, że kwarantanna nie potrwa już długo, więc kronika powinna obejmować tylko czas, który jest przed nami. Na czym miałoby polegać to zadanie? Najważniejszą zasadą prowadzenia kroniki jest jej systematyczność, czyli codziennie zapisy lub rysunki robione w jednym zeszycie lub na oddzielnych kartkach ale oznaczone datą. Dziecko każdego dnia notuje
w kilku (nawet w dwóch) zdaniach lub rysuje najważniejsze wydarzenie, które może dotyczyć spraw domowych lub z dalszego otoczenia. I tak codziennie.
Działania mają znacznie terapeutyczne dla dziecka, dla Państwa znaczenie informacyjne
o dziecku i jego potrzebach oraz pamiątkowe dla rodziny.
Zajęcia czytelnicze
- „Mikołajek”
Ta propozycja wcześniej czy później musiała się pojawić: „Mikołajek” Rene Goscinny, Jean-Jacques Sempe – wybitnego duetu literacko-ilustratorskiego. Pierwsze wydanie książki miało miejsce w 1959 roku, więc szaleństwo wokół tej książki trwa już 60 lat i ciągle nie słabnie.
Jeżeli ktoś nie miał do tej pory kontaktu z książką, a właściwie z serią, to są to krótkie bardzo zabawne opowiadania z puentą, w sam raz na jedno wspólne czytanie. Nie przesadzę, jeżeli powiem, że książka łączy pokolenia.
Zdaję sobie sprawę z tego, że nie macie Państwo dostępu do tekstu, więc wysyłam audiobooka jednego z opowiadań (ale jest ich więcej poniżej pod audiobookiem), czyta Jerzy Stuhr, więc gwarantowana jakość.
www.youtube.com/watch?v=6F0sUAdHNCU
Polecam też wypełnienie przykładowych kolorowanek: można wydrukować albo włożyć do programu np. Paint. Z tego, co pamiętam, już pierwszaki uczą się rysowania w tym programie.
czasdzieci.pl/kolorowanki/id,1977d0-mikolajek_kolorowanka.html
Po lekturze polecam teściki z treści:
czasdzieci.pl/quizy/quiz,1035b1-mikolajek.html
mamotoja.pl/quiz-jak-dobrze-znasz-mikolajka,quizy-psychotest,1245,r4.html
W Internecie dostępny też jest film o Mikołajku z 2009 roku, ale chyba nie jest ogólnodostępny.
Zajęcia czytelnicze klasy 5-7
- Powstanie Warszawskie
Znalazłam sporo ciekawych materiałów na temat Powstania Warszawskiego, którymi chciałabym się z Wami podzielić: spacer z przewodnikiem po Muzeum Powstania Warszawskiego, wirtualny spacer po Muzeum, fragment filmu (zdjęcia dokumentalne)
z Powstania oraz wspomnienia powstańca.
Wirtualny spacer:
https://www.google.com/maps/@52.2323689,20.9813058,2a,90y,31.72h,81.44t/data=!3m6!1e1!3m4!1sB2SXc5M6OloAAAQ7LvKntw!2e0!7i13312!8i6656
Muzeum Powstania Warszawskiego to hołd dla mieszkańców Warszawy, którzy walczyli i zginęli za wolną Polskę w 1944 roku. Zostało otwarte w sześćdziesiątą rocznicę wybuchu Powstania. Aranżacja wnętrz i wykorzystanie efektów multimedialnych przybliżają powstańczą rzeczywistość. Muzeum zwiedza codziennie około 4 tysięcy osób.
Dołącz do wirtualnej grupy zwiedzających Muzeum Powstania Warszawskiego
Nagranie jest bardzo świeże, bo z wczoraj i pomyślane o uczniach, którzy przebywają teraz w domach. Od przewodnika usłyszycie o przyczynach wybuchu Powstania, a także o tym, dlaczego na otwarcie Muzeum Powstania Warszawskiego Warszawa musiała czekać 60 lat.
https://www.youtube.com/watch?v=_NDBM3vAY5k
Obejrzyj fragment filmu dokumentalnego
„Powstanie Warszawskie” to pierwszy na świecie film fabularny zmontowany w całości z materiałów dokumentalnych. Film wykorzystuje autentyczne kroniki filmowe z sierpnia 1944 roku. fragment:
https://www.youtube.com/watch?v=DHBtxwE_bQ0
Posłuchaj wspomnień powstańca;
https://www.youtube.com/watch?v=4SudCg5DXNY
- Jan Paweł II
2 kwietnia 2020 roku obchodzimy 15 rocznicę śmierci polskiego papieża Jana Pawła II. Dla starszych osób papież jest wielkim autorytetem, jednak dla Was to już postać z przeszłości. Dlatego też rok 2020, który ogłoszono rokiem Jana Pawła II na pamiątkę 100 rocznicy urodzin papieża, jest też okazją, by bliżej poznać tę postać przez młodzież.
Dziś jest okazja, żeby zapytać rodziców i dziadków, kim jest dla nich Jan Paweł II, czy pamiętają dzień, w którym wybrano go na papieża w 1978 roku , spytajcie również o to, co działo się w Polsce po śmierci papieża, jak zachowywali się Polacy?
Możecie w informacji zwrotnej napisać coś na ten temat.
Bardzo polecam następujące materiały: na portalu internetowym jp2online.pl w zakładce:
https://www.centrumjp2.pl/do-pobrania/
można znaleźć aplikację mobilną z cytatami Jana Pawła II oraz dla bardziej zainteresowanych tematem biografię papieża: Jan Paweł II – człowiek odwagi.
Sprawdź swoją wiedzę o polskim papieżu w quizie online na stronie:
https://www.wprost.pl/kraj/10310046/15-rocznica-smierci-jana-pawla-ii-sprawdz-swoja-wiedze-o-polskim-papiezu.html
Jeżeli chcesz posłuchać głosu papieża na żywo, udostępniam spotkanie z małymi dziećmi (na wesoło):
https://www.youtube.com/watch?v=3lOgy4cWCEY
Zachęcam też do obejrzenia filmu dla dzieci i młodzieży na CDA „Karol, który został świętym”.
jeszcze jedna propozycja dotycząca postaci Jana Pawła II.
Po obejrzeniu spotkania papieża z polskimi dziećmi (przypominam link)
www.youtube.com/watch?v=3lOgy4cWCEY
proponuję wykonanie dowolną techniką pracy plastycznej poświęconej Janowi Pawłowi II.
- Wyspa Wielkanocna
„A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź…” prosi K.I. Gałczyński w swoim wierszu, więc skorzystam z propozycji poety i zabieram dziś na Wyspę Wielkanocną inaczej zwaną Rapa Nui, bo warto, choć strasznie daleko na Oceanie Spokojnym. Wyspa jest niewiele większa do Torunia, ale mniejsza od Bydgoszczy 🙂 Ma powierzchnię 175 km2, jest długa na 25 km, a szeroka na 12 km. Mieszka na niej około 3-4 tys. ludzi. (porównywalnie z Zasolem 🙂 Jest to jedno z najbardziej oddalonych od ludzkiego zamieszkania miejsc na świecie. (najbliższe 2400 km). Wyspa należy do Chile, ale dzieli ją od tego państwa 3600 km.
Dlaczego nazywa się Wyspą Wielkanocną?
5 kwietnia 1722 roku obok wyspy przepłynął Holender Jacob Roggeveen. Załoga statku dostrzegła dziesiątki gigantycznych kamiennych posągów (istnieje ich na wyspie około 900), ze strachu zdecydowano się zawrócić. A że tego dnia była Wielkanoc, tak nazwano wyspę.
Pierwsi mieszkańcy nazywali wyspę Te Pito Te Henua czyli Pępek Świata. Wyspa kryje w sobie wiele tajemnic: słynne rzeźby Moai, oryginalne pismo Rongorongo.
Aktualnie używa się języka hiszpańskiego i lokalnego rapa nui. (np. świetnie – Riva Riva albo dziecko – Poki)
Jak na Wyspie Wielkanocnej obchodzi się Święta Wielkanocne?
W niedzielę najbogatszy człowiek na wyspie smaży miejscowe smakołyki i częstuje tym posiłkiem biedniejszych. Ma to wyrównać ich stan posiadania. Na wyspie jest jeden kościół, gdzie mieszkańcy przynoszą dary
Więcej na ten temat możesz znaleźć:
https://www.styl.pl/podroze/news-wyspy-wielkanocne-kuszacy-kierunek,nId,2562985#utm_source=paste&utm_medium=paste&utm_campaign=firefox
https://podroze.se.pl/swiat/ciekawostki-ze-swiata/10-zaskujacych-faktow-na-temat-wyspy-wielkanocnej/4269/
audiobook fragment książki „Mała wielka Wyspa Wielkanocna” Marka Fiedlera
https://www.storytel.com/pl/pl/books/899885-Mala-wielka-Wyspa-Wielkanocna