• Brak komentarzy do wyświetlenia.

Gościliśmy u przyjaciół z Niemiec w ramach wymiany międzynarodowej

Na początku czerwca, w ramach wymiany międzynarodowej z partnerskim gimnazjum im. Martina Schongauera, udaliśmy się już kolejny raz do Breisach. Nasi partnerzy przygotowali bardzo ciekawy program, który wspólnie realizowaliśmy.

Breisach to piękne miasteczko znajdujące się w południowo-zachodnich Niemczech, leżące nad Renem, bezpośrednio przy granicy z Francją i oddalone kilkadziesiąt kilometrów od granicy ze Szwajcarią. Stwarza to więc możliwość zobaczenie również tych krajów. Uczniowie z Niemiec oprowadzili nas po tym mieście, pokazując jego szczególne walory. Udaliśmy się z wizytą do ratusza, gdzie poznaliśmy historię samego Breisach oraz historię partnerstwa z Oświęcimiem. Odwiedziliśmy także „Blaues Haus” (Błękitny Dom), który jest centrum żydowskim w tym mieście.

Najciekawszymi elementami programu są oczywiście wycieczki. Jedną z nich był wyjazd do Strasburga i zwiedzanie Parlamentu Europejskiego. Mieliśmy szczęście spotkać się i porozmawiać z eurodeputowanym, który opowiedział nam o swojej pracy i funkcjonowaniu Parlamentu Europejskiego. Po tej wizycie udaliśmy się na starówkę. Część zwiedzania miała miejsce podczas rejsu statkiem na rzece Ill. Wykorzystując audioprzewodnik uzyskiwaliśmy informacje na temat historii, zabytków i osobliwości tego miasta. Strasburg zwany jest również alzacką Wenecją. Przypomina on to włoskie miasto dzięki sporej ilości kanałów rzecznych, które się tam znajdują i po których można poruszać się stateczkami i łodziami.

Pojechaliśmy również do przygranicznej, leżącej nad Renem Bazylei – jednego z większych miast w Szwajcarii.

Spędziliśmy czas także w Freiburg (Fryburg), gdzie oprócz zwiedzania mięliśmy możliwość zrobienia zakupów.

Największą atrakcją dla uczniów zarówno z Polski, jak i z Niemiec był oczywiście całodniowy pobyt w największym w Niemczech parku rozrywki Europa- Park. W miejscu tym nie można się nudzić. Oprócz ponad 100 pasjonujących atrakcji odbywają się tutaj spektakle, rewie i barwne parady. Dla wielbicieli mocnych wrażeń nie zabrakło niespodzianek, np. przejażdżka  na zwariowanej kolejce „Blue Fire Megacoaster”, podróży w kosmos kolejką „Eurosat” lub niezwykle szybkim (130 km/h) rollercoasterem “Silver Star”, który wzbija się nad ziemię aż na 73 m! To wszystko sprawiło, że pobyt ta stał się dla naszych uczniów niezapomnianym przeżyciem!

Zwiedziliśmy i poznaliśmy sposób funkcjonowania winnicy „Badischer Winzenkeller”, która znajduje się na obrzeżach Breisach. Winnica ta jest największa pod względem produkcji wina i szampana w Niemczech, a trzecia na całym świecie.

Podziwialiśmy piękno przyrody podczas wędrówki w paśmie górskim „Schwarzwald”– Czarny Las. Pogoda w tym dniu nas nie rozpieszczała, ale bardzo miło spędziliśmy czas na łonie natury.

Kolejnym punktem programu, ważnym dla integracji uczniów było wspólne grillowanie w ogrodzie jednego z niemieckich kolegów. Wieczór urozmaiciły nam wspólne rozmowy, gry i zabawy.

Czas spędzony razem szybko minął, ale wspomnienia pozostaną na długo w naszej pamięci a zawarte przyjaźnie będą kontynuowane.

Wsparcie finansowe przy realizacji projektu otrzymaliśmy od organizacji Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży oraz  Urzędu Miasta Oświęcim.